Leta i den här bloggen

lördag, mars 19, 2022

Min förståelse har förändrats om mina föräldrar

Jag har uppdaterat sidan "Om mig". Tidigare hade jag texten nedan. Det slog mig att efter min diagnos har jag förstått och fått möjlighet att omvärderat min förståelse om varför mina föräldrar var som de var. Nu förstår jag att min pappa sannolikt hade ADD, precis som jag och min son. Min mamma hade nog ADHD för hon hade alltid energi att driva familj engagera sig i massor av andra saker. Med att förstå mina föräldrar mer känner jag att jag kan förlåta dem. Jag är övertygad om att de gjorde så gott de kunde med all den kärlek som jag faktiskt hela tiden kände från dem. Förutsättningarna att spegla mig i mina känslor var inte så goda bara. De var tvungna att kämpa md sina diagnoser. De gjorde så gott de kunde med de verktyg och kunskap de hade. Jag tänker ibland på hur det skulle varit för min pappa att få energi och fokus som jag nu får av min adhd-medicin. Mamma hade kanske kunnat vara lugnare och mer närvarande och accepterande?

Jag är uppväxt i en dysfunktionell familj. Min mamma hade narcissistiska drag och min pappa hade inte tillgång till sina känslor för hans mor, min farmor, gick bort tidigt och det fick han aldrig prata om.

Jag växte upp under rent materiellt helt okej förhållanden. Vi åkte på semestrar som alla andra.

Det fattades dock något viktigt. Mina föräldrar hade inte tillgång till sina egna känslor. Det här har präglat mig som barn och under hela mitt vuxna liv.

Det finns styrka och hopp. Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenhet styrka och hopp till er som har liknade erfarenheter. För jag tillfrisknar en dag i taget. Ta till dig det du tycker om och låt resten vara, för det här är min historia.

Välkommen och hoppas att du hittar något du kan ha användning av eller känner igen.

Tack!

Inga kommentarer: